joi, 14 mai 2009

MARIA UCA MARINESCU si viata sa ca o expeditie...

O apreciez foarte mult pe aceasta distinsa doamna, prima femeie din lume care a atins pe schiuri, intr-un singur an, cei doi poli ai Pamantului. Este suficient sa-i rostesti numele si gandul iti fuge imediat la ghetari si expeditii infricosatoare. Maria Uca Marinescu a povestit despre puterea ce se afla in fiecare dintre noi de a trece peste orice...

Maine, 15 Mai 2009, doamna profesoara Maria Uca Marinescu, preşedinta Comisiei de Sport şi Mediu din cadrul Comitetului Olimpic Român va implini frumoasa varsta a unei noi tinereti.

Mi-am propus sa astern cateva fragmente de interviu aparut de curand intr-o cunoscuta revista pentru suflet, saptamana trecuta, cu temerara exploratoare a lumii gheturilor.

S-a nascut in Gheorgheni, judetul Harghita, acum 69 de ani.

"Am avut o copilarie foarte frumoasa. Plina de naivitate si de tot ceea ce este nevoie ca orice om sa se formeze corect. Educatia primita de la parintii mei a contat enorm, pentru ca nu poti deveni un caracter puternic daca nu ai un model puternic. Eu fac parte dintr-o generatie care nu mai este de actualitate. S-au schimbat foarte multe principii. Educatia pe care am primit-o eu in copilarie este poate pentru multi invechita. Insa eu, fara acea educatie, n-as fi reusit sa devin ceea ce sunt astazi.

"Azi lumea are alte conceptii asupra vietii in general, ce sa mai vorbim de educatie. Eu in casa vorbeam numai romana, desi mama mea a fost unguroaica. Dar am invatat singura maghiara. Toti copiii de varsta mea nu vorbeau romaneste, asa ca a trebuit sa ma inteleg cu ei cumva. Am invatat in particular engleza si franceza, iar la scoala, ca toata lumea, rusa. Am avut parte si de o educatie artistica. Am studiat pianul. Imi amintesc si acum cu mare drag de primul an de scoala. Am avut o invatatoare pe care am sa o port mereu in suflet. Eu am insistat sa merg la scoala romaneasca."

"Asa ca in clasa I am fost singurul elev. Pentru multa vreme nu am avut colegi si eram zi de zi doar eu si doamna invatatoare. Liceul l-am facut la Targu-Mures, iar facultatea la Bucuresti. Parintii mei au facut tot posibilul sa ma faca sa indragesc natura si mediul inconjurator. Nu exista sfarsit de saptamana in care noi sa nu iesim la iarba verde. Nu conta ca era iarna sau vara, mergeam la munte si faceam drumetii. Pe noi nu ne gaseai niciodata acasa la sfarsit de saptamana."

"Probabil ca principiile mele de viata nu mai sunt de actualitate. Dar eu nu cred ca este sanatos nici pentru fizic, nici pentru minte sa-ti lasi copilul sa stea ore in sir in fata calculatorului. Chiar daca nu ai timp sa pleci cu el la munte, mai bine il duci in parc, il lasi sa se joace in fata blocului, oriunde ar putea face miscare si respira aer curat. Chiar daca toata lumea stie ca in marile orase aerul curat nu mai exista de mult. Este de preferat sa nu-l obisnuiesti de mic cu o viata sedentara. Nu poti separa mintea de corp. Toata lumea incearca sa-si gaseasca linistea psihica prin diferite metode. Cheltuieste bani cu diete si cure fara niciun rezultat. Eu cred ca fara miscare nu rezolvi nimic..."

Explorator si profesor, Uca Maria Marinescu a strabatut lumea in lung si-n lat, pe toate cele cinci continente. Acolo unde altii nici cu gandul nu indraznesc sa ajunga, Uca a fost si a explorat fiecare coltisor. De la pinguinii din Antartica la camilele din Africa, profesoara se mandreste cu expeditii pe care nu multi au avut in primul rand curajul si in al doilea rand oportunitatea sa le realizeze. A traversat singura Africa de la sud la nord, strabatand Africa de Sud, Namibia, Botswana, Zimbabwe, Malawi, Tanzania, Kenya, Sudan, Etiopia, Egipt, Tunisia.

In anul 2001, pe 28 aprilie, a ajuns la Polul Nord. A parcurs 116 km pe schiuri timp de 13 zile. Desi temperaturile nu au fost de partea ei, momentul in care a ajuns la destinatie nu a putut fi umbrit de oboseala si frig, pentru ca, zice Uca, "nimic nu se compara cu acel moment. Am simtit o bucurie imensa si toate sacrificiile facute ca sa ajung acolo au disparut brusc din mintea meai. A sfidat orice limita si nu s-a oprit pana nu a vazut cu ochii ei toate minunile lumii.

"Eu am avut o viata plina. Daca nu am intampinat dificultati, mi le-am creat singura. Pentru a-mi demonstra mie si celor din jur ca omul este foarte puternic. Ca poate trece peste orice. De multe ori, in expeditiile pe care le-am facut au existat momente in care fizic, dar si psihic simteam ca nu mai pot inainta, ca vreau doar sa asez cortul undeva si sa dorm, daca se poate, o saptamana-doua. Dar undeva, in subconstientul meu, am regasit mereu forta de a merge inainte. S-a intamplat in drum spre Polul Nord Magnetic sa-mi inghete mainile, picioarele, a fost o expeditie foarte grea, afara era viscol si temperatura scazuse la -48 de grade C. Simteam ca organismul meu nu mai poate. Dar am continuat sa schiez si nu m-am oprit."

"Am depasit toate obstacolele din viata mea. Viata in sine este o expeditie. Dupa ce mi-am demonstrat mie ca sunt puternica, am putut privi lumea din jurul meu fara teama. Inainte sa ating aceste limite ma temeam de oamenii din jurul meu. Astazi, simt ca pot privi pe oricine in ochi fara a-mi mai fi teama."

"Aceasta forta exista undeva in adancul meu. Presupun ca m-am nascut cu ea pentru ca de mica am fost foarte ambitioasa si doream sa fiu prima in orice domeniu. Nu tot timpul reuseam pentru ca existau mai multi copii ca mine, dornici sa fie cei mai buni. Si exista aceasta ca sa ajungi tot mai sus. Bineinteles ca aceasta latura a caracterului trebuie intretinuta. Pot sa spun ca ceea ce mi-a dat tot timpul energie si curaj a fost miscarea. Eu sunt omul miscarii, in fiecare dimineata alerg 10 sau 15 minute. Si odata la doua saptamani plec la munte. Atunci cand ajung in varf si sunt deasupra norilor ma simt libera si implinita."


Ar mai fi extrem de multe de spus si de consemnat, dar poate ca intr-o zi, remarcabila exploratoare isi va cuprinde memoriile intr-o carte.

Draga Doamna Maria Uca Marinescu, LA MULTI ANI!

32 de comentarii:

Ioan spunea...

Bun articolul. Sînt şi oameni cu care ne putem mîndri.

pescarusul argintiu spunea...

Asa este, Ioan!
Cate dintre romancele noastre se pot mandri cu aceste titluri extrem de onorante, pe care doamna Uca Marinescu le-a inscris deja in palmaresul sau?
2002 - ESTE RECOMPENSATĂ DE PREŞEDINTELE ROMÂNIEI CU DECORAŢIA ORDINUL NAŢIONAL „PENTRU MERIT" în grad de ofiter
2003-PRIMEŞTE TITLUL DE FEMEIA ANULUI - Premiu special pentru 2002
2003 - Pentru rezultate SPORTIVE DE EXCEPŢIE ŞI RECORDURI MONDIALE primeşte TITLUL DE MAESTRĂ EMERITĂ A SPORTULUI
Cinste unicei si impresionantei sale carti de vizita!

Cristian Lisandru spunea...

Tot respectul pentru această femeie. Iată că avem oameni cu care să ne mândrim... Deşi mulţi susţin contrariul...

Anonim spunea...

Superwoman!

Laura spunea...

Si eu as vrea sa pot calatorii mai mult, sa vad lumea in toata splendoarea ei, nu doar in cea slefuita ci si in cea bruta, dar cred ca imi lipseste ceva...

pescarusul argintiu spunea...

Da, Cristi, exista multi romani minunati si valorosi, ce duc prestigiul si numele tarii mai departe!
Numai ca ei trebuie descoperiti si incurajati sa-si exploateze uriasele rezerve de talent si de pasiune cu care au fost daruiti.
Mereu vor fi destui negativisti si sceptici care sa uite evidenta unor realizari de marca.

pescarusul argintiu spunea...

Manon, bine zis!
Si ce bine suna, alaturi de "Ski the Last Degree" Expedition!
Un adevarat model in viata pentru oricine, aceasta uluitoare femeie, care a sfidat orice limita si nu s-a oprit pana nu a vazut cu ochii ei toate minunile lumii!

pescarusul argintiu spunea...

Laura, iti doresc sa reusesti sa calatoresti si mai mult decat ai facut-o deja, descoperind si zonele mai putin cucerite de civilizatie, mai aproape de elementele naturii autentice!
Esti deja pe drumul cel bun, ai cutreierat multe meleaguri din geografia lumii, iar acel ceva care lipseste, de fapt exista, trebuie doar activat si constientizat.
E suficient un impuls initial si resortul se comprima, pentru propulsia care va urma ;)

Bibliotecaru spunea...

Am şi eu o dedicaţie pentru doamna Uca:
CLICK

pescarusul argintiu spunea...

Bibliotecaru, iti multumesc frumos! :)
LA MULTI ANI inca o data distinsei doamne explorator, romancei noastre dragi!
As vrea sa remarc un aspect extrem de interesant pe care l-a reliefat Uca Marinescu intr-o marturisire, si anume universalitatea traditiilor lumii, tentinta lor spre uniformizare, intrepatrundere, si de aici senzatia ca "lumea e rotunda":
"Am fost surprinsa cand am descoperit la un trib din Botswana niste pasari sculptate in lemn, pasari care seamana foarte bine cu acelea cu coada rotata, lucrate de mesterii maramureseni, sau cand am primit in dar de la populatia lepchao - populatie a padurilor din Nepal - o zgarda din margele marunte, asa cum poarta fetele noastre din nordul tarii, dar si incasele din Peru si Ecuador. In Insula Kola, am vazut covoare tesute in razboi cu modele luate parca din zestrea tarancilor noastre."
Interesanta observatie si extrem de valoroasa, cred eu.

Cristian spunea...

La multi ani si din partea mea Maria.Ce frumos nume...Maria!:)Daca tu nu scriai despre ea nu as fi stiut cine este.Multumesc pentru aceasta informatie.Maria a fost si este aproape de Dumnezeu.Din inaltul cerului, Dumnezeu zambeste si ii da forta sa reziste atunci cand conditiile sunt neprielnice.Week-end linistit sufletel!:)

pescarusul argintiu spunea...

Cristian, iti multumesc mult pentru gandurile tale bune si pentru felicitarile adresate acestei neinfricate Doamne cu nume atat de frumos!
Ai mare dreptate cand spui cu intelepciune, "Maria a fost si este aproape de Dumnezeu. Din inaltul cerului, Dumnezeu zambeste si ii da forta sa reziste..."
Este minunat ca suntem contemporani cu asemenea oameni, care in mod miraculos ne sunt compatrioti!
Week-end placut si reconfortant, si tie!

Paul spunea...

Raze de soare ce poarta caldura primaverii spre tine si celor dragi tie!

jamescrissilv.ro spunea...

La multi ani!
Chiar nu stiam aceasta poveste. Jos palaria.
It mulumesc.
O zi minunata iti doresc

Anonim spunea...

Foarte interesant articolul si pozele :). La multi ani doamnei Uca, sa fie sanatoasa si la cat mai multe expeditii!!

INCERTITUDINI spunea...

Buna seara, pescarus!
Am vazut-o si eu pe doamna in cateva randuri.Este impresionanta!
Mi se pare cu atat mai speciala, shtiind cate ceva despre viatza unor asemenea oameni, pentru ca nishte rude au fost alpinishti..

pescarusul argintiu spunea...

Am primit razele de soare, Paul, au ajuns prin adieri de vant si s-au filtrat printre florile de salcam :)
Un inceput de saptamana plin de energie si tie!

pescarusul argintiu spunea...

James, ma bucur daca ai aflat o noua poveste de viata, pusa in slujba unei pasiuni!
Spun si eu, ca tine, "Jos palaria!"
in fata acestei Doamne daruita cu o personalitate uriasa si rare virtuti!
O zi cat mai luminoasa si agreabila!

pescarusul argintiu spunea...

Multumesc mult pentru vizita si urari, Mihaella1!
LA MULTI ANI cu multa sanatate, bucurii si noi urcusuri de atins, doamnei Uca Marinescu!

pescarusul argintiu spunea...

Gina draga, bine ai revenit!
Ma bucur ca ai avut prilejul sa cunosti viata acestor oameni speciali care sunt alpinistii.
Ne imbogatim sufleteste cand avem ocazia sa interactionam cu asemenea modele impresionante de viata.
LA MULTI ANI inca o data distinsei sarbatorite!

moroshan spunea...

Daaaaaaa, cu adevarat SUPERWOMAN !!!
Dragii mei, acum o stie toata lumea pe aceasta brava romanca insa in urma cu 10 ani se stia de performantele domniei sale pe ici, pe colo...
Fara nici un fel de fala ieftina, ci doar asa, cu mandrie si multa onoare, marturisesc ca am fost primul gazetar care s-a aplecat indeaproape asupra acestei fascinante personalitati, realizand un reportaj TV de 30 min (Dir. de imagine, Cristi Popa)la emisiunea Reporter Tele 7 (pentru cine-si mai aduce aminte o emisiune cu multe premii APTR de la defuncta de-acum Tele 7 abc).
Am stat langa acest OM, am respirat langa brava si draga mea ardeleanca, am depanat cu ea povesti cu eschimosi si cu serpasi, am trait CLIPE UNICE, avand privilegiul de a sta langa aceasta MINUNE A NATURII.
Un MODEL de urmat cum nu multe mai putem socoti la vremurile istea in eterna si din ce in ce mai deloc fascinanta Romanie !!!
Doamne-ajuta, ROAMANI

Vasile I.V. Danci al V-lea de Moisei, cu drag...

pescarusul argintiu spunea...

Bun venit, stimate domnule Vasile I.V. Danci!
Va multumesc mult pentru aceste impresii calde si emotionante asternute aici.
Ma onoreaza faptul ca v-am declansat amintiri atat de vii si de dragi, animate de personalitatea cu totul speciala a Doamnei Maria Uca Marinescu, "minune a naturii", cum atat de inspirat o considerati.
Subscriu si eu la cele exprimate de dvs. in finalul asertiunii si va mai astept pe aici.
Zile frumoase si senine, sa speram ca va fi mai bine pentru toti!

Anonim spunea...

....a fost Smaranda Braescu a ajuns culmile inalte ca prima femeie pilot.....dar tot la inaltime ,de asta data prin fote proprii a ajuns acum aceasta TEMERARA DOAMNA.LA MULTI ANI cu sanatate si sa aveti parte doar de bucurii

pescarusul argintiu spunea...

Multumesc, stimate Anonim pentru impresiile si gandurile asternute la acest articol.
Un An Nou mai bun si mai darnic in sanatate, bucurii si impliniri!

irinelb2002 spunea...

Pentru ca exista Uca Marinescu, nu exista "nu pot"!
Pentru ca exista Uca Marinescu, Speranta lumineaza mai clar Calea vietii!
Pentru ca exista Uca Marinescu, stiu ca e destul sa doresc pentru a implini, pentru a merge mereu mai departe pe drumul meu, clipa de clipa! nu am timp sa ma opresc, pentru a nu pierde intalnirea cu acemenea oameni!

irinelb2002 spunea...

Pentru ca exista Uca Marinescu, nu exista "nu pot"!
Pentru ca exista Uca Marinescu, Speranta lumineaza Claea vietii pana dincolo de capat!
Stiu ca pot sa implinesc tot ce doresc, clipa de clipa inaintez pe drumul meu pentru a nu pierde intalnirea cu asemenea semeni!

ECATERINA spunea...

La multi ani!
Stimata doamna Maria,
va doresc multa sanatate ca sa puteti duce la bun sfarsit tot ce vreti sa faceti.
Am 60 ani din care 33 ani la catedra.Spuneti ca ideile noastre nu mai sunt de actualitate...
Nu vreau sa va cred!...
Sunt idei sanatoase si suntem obligate sa le transmitem celor ce ne urmeaza.
Iubesc calatoriile, am calatorit mult,iubesc natura, pamantul...
Mai multe despre mine puteti afla la: www.kasiova.ro
M-as bucura sa primesc un mesaj de la d-voastra.
Sa fiti sanatoasa!

Cu stima si respect,
Ecaterina Diulescu

comlejun spunea...

Stimata Doamna Uca Maria Marinescu,

Nu stiu cine m-a indemnat sa intru
pe TRINITAS, exact la ora cand s-a
transmis interviul Dvs.
Stiam cate ceva despre realizarile Dvs extraordinare.
Am constatat ca sunteti deosebit de
modesta. Ma bucur. Felicitari.
Acest interviu ar trebui preluat si de alte posturi de televiziune. Ar contribui la educatia tinerilor.

Cred ca ar fi util sa difuzati pe net fotografii si filmulete video.
Voi urmari cartea promisa.

Am ramas surprins sa aflu ca sunteti nacuta in 1940. desi sunt moldovean, liceul l-am facut la
Gheorghieni 1953-1956.

Va doresc din inima multa sanatate.
Neculae JUNCU
Bucuresti 0722 505572

Anonim spunea...

Daca Lucia din "Ciresarii" s-ar fi facut mare vreodata cred ca ar fi fost copia fidela a doamnei Marinescu. Tot respectul si admiratia!

Anonim spunea...

Nu numai pentru Uca Marinescu .Cei ce au curajul sa cutriere ,Munti ,riuri ,oceane etc,sunt adevarati temerari si ma inclin in fata lor .Oameni cu o adevarata gindire despre lume si viata . Si sper sa mai auzim si despre alti .

Stefania Varzaru spunea...

LA MULTI ANI SI NUMAI SANATATE!
Cu mult drag, Stefania (Japonia)

Razvan Pascu spunea...

Si eu o apreciez foarte mult pe Uca Marinescu. Astazi este ziua Ucai si ii transmitem felicitarile noastre. Plecata in Japonia, Uca imi spunea ieri ca ar vrea sa mai fie cu cineva acum, pentru a impartasi din frumusetile vazute.