vineri, 20 iunie 2008

Ati auzit de ESBJORN SVENSSON ? Daca nu, haideti sa-l descoperim impreuna !


La inceputul acestei saptamani am auzit pentru prima data de numele acestui artist, citind pe blogul atat de documentat al Bibliotecarului, stirea despre moartea subita si fulgeratoare a lui ESBJORN SVENSSON.

Am aflat astfel ca muzicianul suedez de jazz ESBJORN SVENSSON, un obişnuit al festivalurilor de gen din lumea întreagă, a murit în urma unui accident de scufundare la sfârşitul săptămânii trecute, sambata 14 Iunie, la vârsta de 44 de ani...

Potrivit presei suedeze, Esbjörn Svensson făcea sedinte de scuba diving împreună cu un grup de persoane, însoţit de un instructor, în Marea Baltică, şi la un moment dat a dispărut. El a fost ulterior găsit pe fundul apei, grav rănit, şi a fost transportat la spital cu elicopterul, dar nu a supravieţuit. Poliţia suedeză a deschis imediat o anchetă asupra accidentului.

ESBJORN SVENSSON, care aborda o multitudine de genuri şi se bucura de un public mult mai larg decât cel al simplilor amatori de jazz, a fost "cea mai importantă figură a muzicii jazz din ultimul deceniu", a subliniat managerul Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.), Burkhard Hopper, aflat la Munchen. Acesta a mai adăugat că influenţa lui SVENSSON este comparabilă cu cea a lui Miles Davis.

E.S.T., compus din pianistul şi compozitorul ESBJORN SVENSSON, toboşarul Magnus Öström şi basistul Dan Berglund, a înregistrat 12 albume de la formarea lui, acum 15 ani, în 1993, fiind apreciat atât de publicul, cât şi de criticii din Europa şi Statele Unite.

Trupa E.S.T. a concertat si in Romania in Decembrie 2006, in cadrul Festivalului International de Jazz de la Timisoara.


E.S.T - What Though The Way May Be Long

Ultimul album al trioului a fost lansat la sfârşitul anului trecut - "E.S.T. live in Hamburg".

"Muzical, a fost lumina care a aprins lumea, pentru că trecea peste limite în tot ceea ce făcea", a declarat Burkhard Hopper, managerul trupei, pentru BBC.
"Muzica lui a inspirat oamenii din toate colţurile lumii", a mai spus Hopper.


Eighthundred streets by feet - Esbjörn Svensson Trio

UPDATE.
Voi da curs in cele ce urmeaza editorialului scris de cunoscutul realizator de emisiuni TVR1, Catalin Stefanescu, in legatura cu evocarea figurii acestui talentat jazz-man, articol intitulat "When Everyone Has Gone" si aparut de curand in revista de divertisment "24-FUN".

A murit Esbjorn Svensson. Pentru multi, numele asta nu inseamna nimic. Absolut nimic. Pentru unii insa, s-a stins unul dintre cei mai importanti pianisti de jazz. Un artist a carui adevarata anvergura se va simti abia in anii care vin. Cei care ii cunosc muzica isi dau seama despre ce am pierdut noi, cu totii.
M-am hotarat sa scriu insa randurile astea pentru cei care nu au avut ocazia sa-l asculte. Omul asta a deschis un drum fascinant in jazz. A deschis o poarta care parea accesibila doar initiatilor. Imi aduc aminte despre un prieten care stramba din nas atunci cand auzea sonoritati pe care le suspecta a fi jazzistice. Spunea mereu ca e o muzica prea complicata, care necesita un soi de pregatire. Si ca, mai ales in partile de improvizatie, de libertate, se pierde vremea, e prea zgomot si mult loc de ipocrizie si de impostura.
Intr-o z, i-am adus un disc al lui Esbjorn Svensson. La foarte putina vreme dupa asta, ne-am intalnit si mi-a spus: "Bai, daca asta e jazz, atunci m-am inselat teribil. E o muzica fabuloasa." Imi pare rau daca vorbele astea suna ca marturiile pacientilor care apar la teleshopping si spun ca s-au vindecat de tot soiul de boli cu ajutorul nu stiu carui dispozitiv minune. E purul adevar.
Cred ca asta spune ceva, macar un pic, despre Svensson. Despre unul dintre oamenii care au lasat lumina altor genuri muzicale sa intre, subtil, in doze homeopatice, intr-un palat usor prafuit si sa-l readuca la viata. Stiu ca suna banal, conventional, dar marele omagiu pe care il merita e sa-i ascultam fascinanta muzica.
Sa ne bucuram de uluitorul joc al linistii care s-a prelins din pianul sau, catre lume.


Rest in peace and Welcome in Heaven, ESBJORN SVENSSON !

15 comentarii:

Anonim spunea...

neatza pescarus..... :)
sa fiu sincera..nu am auzit de esbjorn svensson...daca am scris gresit sorry..cam greu de scris :P ..sa presupun k e o formatie? :-?? oricum imi place cum canta ... ;;)

Anonim spunea...

moama O.o dc apare ora aia :)) la mine e 10 si 45 dim :))

pescarusul argintiu spunea...

Aly, draga mea, buna dimineata ! :)
Nici eu nu auzisem de el pana acum cateva zile... voi reveni cu precizari in articol, deocamdata n-am apucat decat sa va ofer franturi din marea lui de jazz...
De scris, ai scris bine, ma bucur ca te-a intampinat placut muzica speciala cu care ne incanta pana mai ieri :)
De curand artistul suedez s-a inaltat pe o stea si a pasit in nemurire...
Rest in peace, Esbjorn !
P.S. In legatura cu decalajul orei, se rezolva din setari ;)
Nu stiu de ce intervin periodic dereglari, dar promit sa ma ocup ;)
Un week-end excelent iti doresc, plin de zambete si mult senin in suflet ! :)

RazvY spunea...

pescarus ... e buna muzica , informatiile sunt utile ... tie iti doresc sa scrii al fel de bine si in continuare :)

pescarusul argintiu spunea...

Razvy, ma bucur ca te-au castigat si pe tine sonoritatile jazzului atat de special, interpretat la pian de suedezul Esbjorn Svensson :)
Pacat ca s-a stins cu mult inainte de vreme talentul lui urias si s-a curmat atat de brusc ascensiunea lui artistica...
Iti multumesc pentru urari, promit ca ma voi stradui la fel de bine ;)
Urarile pentru tine le-am scris pe blogul tau :)

Anonim spunea...

ms mult pescarus...sper sa fii avut si tu un week-end frumoas..
daca stau si ma gandesc..nu am mai zambit de ceva vreme..cred k o sa si uit cum mai e senzatia aia.. asa cum a uitat o persoara care am iubit'o mult... dar nu vreau sa deranjez cu tristetea mea... poate candva..o sa vina si vremea cand cineva o sa;si de-a seama de cate greseli face si a facut..asa cum am recunoscut eu...
UPSSS....sarii peste subiect :P soryy...
oricum..o sa vina fericirea si la mine ;) o astept cu bratele deschise >:D< un inceput de sapt fericit :*

pescarusul argintiu spunea...

Draga Aly :)
Ma bucur ca ai revenit.
Iti multumesc si eu pentru vizita si pentru sincerele tale marturisiri ;)
Dupa cum vezi, m-am implicat rapid si am reglementat cu succes decalajul orei postate.
Eu iti recomand sa lasi deoparte tristetea si amintirile care inca dor, asteptand ca fluviul timpului ce curge necontenit, sa vindece ranile sufletului.
Pana atunci nu uita sa speri, sa zambesti si sa daruiesti fapte bune in jurul tau ! :)

Bibliotecaru spunea...

Un Jazz de confluenţă, între realitatea modernă cu sonoritate cognitivă şi scheme clasice pop-rock. Este o bucurie să descoperi câte o măsură de ici şi de colo recompuse într-un spaţiu curgător şi consistent. Interesant este că linia melodică, deşi în aparenţă simplă, urmăreşte o structură gravă care pendulează între fundamental şi coloratură, arpegiu şi solistică.
Păcat că în românia muzica de jazz continuă să se adreseze unei elite culturale.

pescarusul argintiu spunea...

Da, ai dreptate, am descoperit si eu, de curand, cu bucurie, muzica lui speciala mangaiata prietenos de aripile unui jazz de exceptie, unde-si dau mana si se intalnesc armonios mai multe influente...
O data cucerita de magia jazzului, voi asculta mult mai des acest gen.

Anonim spunea...

Din nefericire, din nu cunosc ce motiv, nu reusesc sa ma bucur de magia jazzului... nu reusesc deloc ...sa fie ceva in neregula la compul meu?
Voi incerca pe youtube sa caut melodiile propuse aici...
Multumiri pentru darurile muzicale pescarus drag sufletului meu, sper sa rezolv tot si sa ma alint ascultand muzica de calitate, multumiri si pentru bogatia de informatii oferite :)
O seara minunata suflet bland :)
Sibilla

pescarusul argintiu spunea...

Draga Sfinxule neobosit pe miristi virtuale, o clipa am tresarit a neliniste cand ti-am citit marturisirea ca nu te poti bucura de magia jazzului... Dar m-am linistit imediat ce am cunoscut si motivul... niscaiva brese in arealul retelei de comunicatii ;)
Sunt convinsa ca e un incident trecator, deseori mi s-a intampat si mie sa nu reusesc o auditie sau a activare de link pe youtube, dar revenind dupa un timp, accesarea s-a incheiat cu succes.
Sa nu renunti sa asculti crampeie de muzica purtand amprenta lui Ebsjorn Svensson si al lui celebru TRIO, caci exista mari sanse sa te indragostesti iremediabil de lumea fascinanta a jazzului ! :)

Anonim spunea...

domnu' bibliotecar..imi recomanzi si mie o carte frumoasa..despre dragoste..ceva real..nu fantezii :P
poop pescarusule :*

Bibliotecaru spunea...

Dragostea este ea însăşi o fantezie. Nu poţi cunoaşte dacă este vorba de un roman sau de o ficţiune.
Pentru a vă recomanda ceva, ar trebui să vă şi cunosc, nu-i aşa?
Am să risc cu câteva recomandări totuşi presupunând...
*Gâsca sălbatică - Mori Ōgai
*Kamouraska - Anne Hébert (real, dar destul de pretenţios la lecturare)
*La fel de iute ca dorinta - Ana-Maria Petritan (autobiografic dar foarte captivant prin amânunt şi misticism)
*Dragostea nu moare - Cristina Teodorescu (cum are oarece legătură cu Maitreyi al lui Mircea Eliade, acesta ar trebui ştiut)
*A doua mea mama - Abel santa Cruz
*La Fraga - Danièle Sallenave

Eu nu sunt un cititor de romane de dragoste, dar dacă vreţi să aveţi o lectură de calitate, tot cele clasice sunt "fruncea":
*Invitatie la vals - Mihail Drumes
*Adam si Eva - Liviu Rebreanu
*Lorelei - Ionel Teodoreanu
*Dragostea in vremea holerei - Gabriel Garcia Marquez
*Leaganul pisicii - Kurt Vonnegut
*Anna Karenina - Lev Nikolayevich Tolstoy
*Idiotul - Feodor Mihailovici Dostoievski
*Accidentul - Mihail Sebastian
*Quo Vadis? - Henryk Sienkiewicz
*Padurea nebuna - Zaharia Stancu
*Rosu si negru - Stendhal

cred că este îndeajuns.

Anonim spunea...

LOOOL....crek imi ia o viata sa le citesc pe toate..dar singura carte care mi'a placut a fost "padurea spanzuratilor" - liviu rebreanu ....aia da lectura ... :)) merita citita ;;)

Bibliotecaru spunea...

Acea carte este în lectura obligatorie de la liceu. Este deja recomandată de statul cu ajutorul căruia trăim şi iubim. :)