miercuri, 16 noiembrie 2011

Cuiul temei de acasa...

Un fragment preluat dintr-o sceneta de sertar de teatru radiofonic este expresia vie a unui dialog foarte actual, proaspat si real petrecut intre adultii-parinti de astazi...

“- Ce rost are să aduci patru pompe când și cu una poți să scoți toată apa în patru ore?
- Cum adică ce rost are? Uite de aia, ca să îi chinuiască pe bieții copii!
- Asta așa e… grozav ce-i mai chinuiesc astăzi pe copii. Mi-aduc aminte, pe vremea mea se învăța cu blândețe, cu vorba dulce…
- Aș vrea să știu unde e aici elementul educativ? Le pun în față o groapă!”


Tema la matematică a unui copil constituie motiv de controverse și dureri de cap pentru părinții săi și doi vecini nimeriți pe acolo din întâmplare. Ca orice adult care a trecut prin liceu cel puțin, părinții și vecinii se simt perfect capabili să rezolve o problemă de școală primară, doar că, de cum încearcă să o citească, confuziile se țin lanț.

Cu matematica nu avansează prea mult, așa că încep să își pună întrebări mai familiare pentru ei: a cui era groapa din problemă? Era de stat sau particulară? Ale cui erau pompele și de ce erau așa de multe? Cine avea interes să irosească așa de multe pompe pentru o singură groapă? Apoi încep să caute vinovații pentru dificultatea problemei, de la învățător până la întregul sistem educațional. Și deși au găsit și vinovații, problema tot nu avansează spre rezolvare…


Mile Poposki - Tema pentru acasa
Sursa aici

Dilemele scolare nu au varsta si apartenenta, ele au fost si vor fi mereu sursa de emotii, atitudini si motivatii pe cadranul senzitiv al educatiei...

17 comentarii:

Bibliotecaru spunea...

Pe mine mă enervau problemele cu oi, capre cocoşi şi număr de capete şi picioare... Niciodată nu am priceput cum se pot face acele probleme fără sisteme de ecuaţii. Plus că intervenea şi căţeluşul şchiop care dădea problema peste cap totul căci nu mai ieşeau cu soţ picioarele rămânând câteva stinghere şi celibatare.

pescarusul argintiu spunea...

Da, imi amintesc de genul acesta de probleme incadrat la partea de matematica distractiva sau mai nou, la "zoomatematica".
Fiecare avea un "schepsis", divulgat in cazurile fericite de rezolvarile aflate la sfarsitul manualului sau culegerii de probleme.
Gimnastica neuronilor era asigurata, oricum si parintii incepeau febril cautarile unui antrenor salvator...
Catelusul schiop si-a mentinut celebritatea :)

INCERTITUDINI spunea...

Pescăruș,
„Problema„ este complicată și simplă, în același timp.
Știu destule despre temele date acasă. S-ar putea să am niscaiva oponenți pe la tine. Risc!
N-am fost și nu voi fi de acord cu doamnele învățătoare care dau pentru acasă de rezolvat probleme stupide- multe sunt luate din culegerile pentru clase de gimnaziu..
Aceeași atitudine o am în legătură cu faptul că pretind ca bieții copilași să alcătuiască enunțuri cu expresii greoaie, cuvinte rar întâlnite.
Problemele și exercițiile trebuie să se adreseze, deopotrivă minții, sufletului, atitudinii.
Copilul merge la școală să se „deștepte”.
Trebuie să fie ajutat să se „descopere„. Restul vine de la sine!
Seară frumoasă alături de școlărița ta îți doresc!!

SuperJa spunea...

de acord cu Ginoi...

pâna in clasa a patra sora mea imi rezolva problemele de la scoala folosind ecuatii. Maica-mea era depasita, iar eu, nici macar curioasa. Dupa clasa a V-a lucrurile s-au schimbat si problemele erau la nivelul celor predate.

Si-acum îmi aduc aminte - am început limba germana in clasa a II-a - profesoara ne vorbea de verbe, timpuri, conjugari, despre substantive feminine, masculine (diferite de limba româna), lucruri ce aveam sa le studiem in clasa a VII-a, a VIII-a - nimic nu s-a lipit de mine, doar cuvinte razlete si puneri in fraza asa fara nici o noima, fara nici o regula.

pescarusul argintiu spunea...

Gina draga,
Opinia ta de pedagog si dascal de elita este mereu foarte pretioasa.
Iti impartasesc si eu punctul de vedere, mai ales ca exigentele scolare la clasa I sunt foarte mari.
Totul trebuie exprimat clar si concis, fara intelesuri multiple.
Uneori manualul de matematica si caietele aplicative mai ascund capcane sau neclaritati...
Iti multumesc mult pentru toate judecatile de valoare asternute aici!
Un sfarsit de saptamana agreabil si calduros!

pescarusul argintiu spunea...

SuperJa, imi amintesc si eu ca ecuatiile erau salvarea problemelor de aritmetica.
Sistemul de invatamant era greoi, acum e mereu in schimbare si in deriva.
Pana la urma totul tine de arta dascalului de a trezi elanul si curiozitatea in invatacei.
Nice and artistic week-end!

SuperJa spunea...

azi am ascultat sceneta. M-am distrat.

Eu ascult destul de mult teatru radiofonic in timp ce lucrez.

Deci la fetita (pentru ca daca bine mi-aduc aminte, fetita ai) incearca sa îi spui existenta unor reguli de matematica, aritmetica, gramatica ce-o fi, sa aiba un schelet pe care sa-si ancoreze logica, altfel nu are cum sa-i intre ceva in capsor. Fara radacini copaci nu iasa - stii cum se zice :D

Cum a fost cazul meu ce-mi vorbea mie de conjugari in germana cind inca nu imi definise nimeni ce-i aia conjugare, nici in româna! Mai auzi, copilul prinde oricum, invata limbile straine din mers fara sa stie gramatica - nu e valabil cind deja esti la 8-10-12 ani. La mine asa a fost...

Weekend fain :).

INCERTITUDINI spunea...

Pescăruș,
Câd vrei să faci un popas în zborul tău ,
răspunde-

http://incertitudini2008.blogspot.com/2011/11/sinceritatea-absoluta.html
Cu drag, Gina

pescarusul argintiu spunea...

Draga Superja, e tare folositor si agreabil sa poti asculta teatru radiofonic in timp ce munca isi urmeaza cursul!
E ca o vitamina daruita pentru suflet, spirit si minte, ca o provocare la duelul propriilor impresii fata de tema si subiectul dezvoltate in piesa.
Multumiri calduroase pentru povetele tale pline de invataturi!
Suntem in etapa cand invatam cu sarg primele reguli de silabisire si scriere corecta a primelor cuvinte din abecedar, dar si reguli de descompunere si ierarhizare a primelor zece numere.
Tot acum prindem si sedimentam liber expresii in engleza si franceza, fara limitari impuse de reguli.

Zile aramii de toamna spornica si inspirata in calendarul acestei saptamani!

pescarusul argintiu spunea...

Gina draga, voi survola tapsanul tau si voi lectura provocarea!
Multumesc cu drag pentru invitatie :)

SuperJa spunea...

Pescarus, mâine este un spectacol special pt. tine ;)

http://blog.iqads.ro/2011/11/24/concurs-omul-pescarus-sau-drumul-spre-frumos/

pescarusul argintiu spunea...

Botoşaniul Ortodox, bine ati venit!
E interesantă tema proiectului dvs., vă voi vizita reşedinţa.
Mult succes în demersurile campaniei!

pescarusul argintiu spunea...

SuperJa, eşti formidabilă!
Ştiu, am văzut afişul piesei încă de săptămâna trecută, dar n-am mai apucat să dezvolt semnalul cultural.
Multumiri calde pentru refresh-ul dat memoriei!
Şi tu ai destule în comun cu zborul, sigur vei gusta genul de teatru acrobatic...

SuperJa spunea...

ei, sure, daca faci ceva filmare sa mi-o arati as fi mai mult decât incântata...

:)

angi spunea...

Micuta Floricuta vine acasa de la scoala,iar pe caietul de teme avea un 3.Ii arata caietul mamei si incearca s-o consoleze:
-Nu te necaji prea tare mamico,si alte mamici au luat tot nota 3...


Cam asta e in mintea copilului pe care tema pentru acasa nu l-a prins in mreaja.:)NIMIC! Ii e indiferent ce se intampla.

Scoala noastra e orientata cand spre una,cand spre alta,se vorbeste atat de descongestionarea materiei,dar ramanem doar la vorbe.
"Sa se revizuiasca,dar sa nu se schimbe nimic!"
Dascalii se intrec unii pe altii.Sunt mai buni cei care cer mult,nu cei care daruiesc mult.
Problemele neelucidate in clasa se dau tema pentru parinti,vecini,dar nici intr-un caz copilului.
:)"Chestiile"matematice zis distractive,sau cele de limba ,chiar romana, in unele cazuri trec de capacitatea de intelegere a copiilor.E distractiv ce-ti place,e usor ce cunosti,e bine cand poti face ce ai invatat deja.Asa cred eu ca merge bine treaba cu temele de acasa!:)

Sa creasca mare blogul si sa aiba vizitele prietenilor!

pescarusul argintiu spunea...

SuperJa, ar fi mai perfect decât mai mult ca perfectul!
De teleportare nu ştiu dacă poate fi vorba, dar cu siguranţă că se vor gasi cronici şi impresii avizate pe marginea evenimentului.
Vom delega pe cineva dotat cu ochiul magic al camerei să ne aduca farmecul acrobaţiilor aproape.
Totul e să fim pe fază!
Zi senină şi cu mult zvâc creator!

pescarusul argintiu spunea...

Angi dragă, sunt cu totul în asentimentul celor afirmate de tine!
Da, acel 3 al Floricuţei este crudul şi nesuferitul insuficient de astăzi...
Părinţii incearcă şi ei să ajute cum pot odraslele ce lustruiesc băncile şcolii cu mai mult sau cu mai puţin folos.
Şcoala de astăzi e un subiect delicat şi sensibil, jucând mai degrabă rolul de Cenuşăreasă pe agenda incoerentă de lucru a Guvernului...
Da, temele ar trebui realizate cu drag, aşa se învaţă eficient!

Mulţumesc pentru urarile la adresa blogului, să-i fie bine şi cald şi plăntuţei tale virtuale!